söndag 15 oktober 2017

Veckobrev v.41.

Fredagen den 6/10: Samling: Bok - Rörelse.
Plocka -ner-dag.
Nu är alla ”sommarminnesträd 2017” klara. De pryder vår hallvägg i många vackra färger och minnen. Massor av lek!
Måndagen den 9/10:  Samling: Bok  – rörelse. Vi läste upp våra ”Hur/varför jag fick mitt förnamn”? Vi såg ett avsnitt av ”Kompissatelliten” som handlar om vänskap och respekt (Värdegrunden)..
Vi pratade om vad jag kan göra för att visa att jag är en bra kompis?
Vi skrev och ritade i ”Min bok ”. ”Jag är en bra kompis när……….”
Tisdagen den 10/10:  Samling: Bok  -  rörelse. Vi tittade på ett avsnitt av ”Katten- musen- tiotusen”.
Skolgårdsdag eller trädgårdsdag: Vi rensade ogräs, sopade och räfsade så att vår skolgård blev ren och fin. Efter arbetet skrev vi en gemensam text om varför vi hade jobbat och gjort så fint? Alla barn jobbade och slet och som belöning blev de bjudna på kex.
Onsdagen den 11/10:   Samling: Bok- rörelse. Vi startade upp vårt FN-tema genom att titta på ”Evas superkoll” som handlar om Barnkonventionen= barns rättigheter.
Halva Förskoleklassen och halva åk 1hade musik tillsammans. Vi övade inför FN-dagen. Den andra halvan jobbade med mattebok och Ipad
Bibliotek. Bokstäver och läseböcker.
Torsdag den 12/10:   Samling: Bok – rörelse. Vi övade sånger inför FN-dagen.
Vi satte in vår gemensamma text om skolgårdsdagen i ”Min bok” satte in bild och ritade redskap som vi hade använt.
2 nya avsnitt av bokstavslandet (sammansatta ord, rim, bokstäver och ljudning).
Barnen är mycket engagerade och rimmar- ljudar och sjunger.

OBS!  Vi skulle vilja att barnen tar med sig ett foto/bild från deras tidiga barndom. Vi ska använda den till ”Min bok”(Hur vi fick vårt förnamn?). Tack på förhand!!

Tisdagen den17/10: har vi idrott som vanligt. Ta med gympakläder och handduk.
Onsdagen den 18/10: Glöm inte låneböcker och läsläxor tills på onsdag.

Ha en skön helg! Och ”Nu är hösten kommenhälsningar!”
Marlene, Camilla, My och Ann


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar